Jeroen

Voorlichter

Sinds een aantal jaar geef ik voorlichting op middelbare scholen. En elke keer vind ik het weer ontzettend leuk om met de leerlingen te praten over homoseksualiteit en diversiteit. Ze stellen soms kritische vragen, vertellen mooie persoonlijke ervaringen of luisteren naar onze verhalen en achtergrondinformatie. Het zijn echt bijzondere momenten, die je dan met zo’n klas hebt. Deze leerlingen zijn de toekomst. En juist daarom is het belangrijk om deze groep meer informatie te geven over LHBTI. Ook het voor de klas staan met elke keer weer een andere voorlichter is erg afwisselend. Je vormt samen een team, ondersteunt elkaar en je hebt ook veel lol natuurlijk. Het is nooit saai. Elke school en elke klas is anders en je komt altijd met nieuwe verhalen en ervaringen terug. Dat beloof ik je.

 


Vivonne

Voorlichter

Met mijn ervaring als HR Manager, FNV Consulent, Docent, Vertrouwenspersoon, Lid van ontslagadviescommissies, Voorzitter Euro OR, Woordvoerder van de wijk, Organisator van LHBTI evenementen, Vader en opa, Mediator maar bovenal als Transgender hoop ik als Voorlichter van COC Kennemerland en waardevolle bijdrage te leveren aan een veiliger klimaat voor LHBTIers.

Zelf heb ik er te lang overgedaan om mezelf te kunnen accepteren en ervaar nog steeds dat anderen het moeilijk vinden ons te begrijpen. Ik deel graag mijn ervaringen met anderen en hoop dat onze voorlichting aan scholen een bijdrage levert voor een veilige school.

 


Paola

Voorlichter

Inmiddels sta ik alweer 5 jaar met regelmaat voor de klas. Iedere klas is weer anders en vaak verrassend leuk. Voor mij was bijzonder de dag dat ik mijn hond aan het uitlaten was en werd gegroet door een jongen op de fiets. Ik groette hem terug en keek nog eens om om te kijken wie hij was, op dat moment keerde hij en kwam naar me toe: “Kan het zijn dat ik les van u heb gehad?” Na een bevestigend ja van mijn kant zij hij: “dan bij ik blij dat ik nu de kans heb u te bedanken voor die les, het heeft mij erg gesteund met uit de kast komen”. Hopelijk hebben zijn klasgenoten ook wat aan die zelfde les gehad om hem te accepteren wie hij is.

Afgelopen jaar ook voor het eerst op de basisschool les gegeven, de 8ste groepers zijn zeer spontaan in het stellen van oprechte vragen. De interesse is groot om de kennis te krijgen over de verschillen die er bestaan tussen mensen.

 


Nadieh

Schrijver van methode en voorlichter

Het leukste aan voorlichting geven vind ik toch wel het vertellen van mijn eigen verhaal. Terwijl leerlingen aan het begin van de les onrustig zijn, wordt het stil wanneer ik tegen het einde van de voorlichting aangeef nog iets over mezelf wil vertellen. Hoewel het grootste deel van de les over homo’s is gegaan, bedenken de leerlingen vaak niet dat degene van wie ze de les krijgen zelf homo/lesbisch is. Om het dan te vertellen en leerlingen daarmee te laten zien dat je helemaal niet aan iemand kan zien of hij/zij homo is, vind ik geweldig.


Susanne

Voorlichter

Als vrijwilliger van COC Kennemerland sta ik regelmatig voor een groep derdeklassers om een gastles te verzorgen. Elke klas is uniek, dus elke les loopt net even anders. Dat maakt het ook zo leuk. De scholen zijn weer begonnen, dus ook ons seizoen.
De klas die me het meest bij zal blijven, is een derde klas op het vmbo twee jaar geleden. De techniekklas. Medevoorlichter Peter en ik komen bij een onderdeel waarbij we de symbolen voor man en vrouw op het bord tekenen. Peter heeft het rondje en de pijl nog niet getrokken of de klas begint te lachen. Het vrouwelijke symbool met het kruis zorgt voor nog meer onrust. Nu zijn we dit rond dit deel van de voorlichting wel gewend, maar toch is het rumoeriger dan anders. Steeds als we naar de tekens verwijzen, begint het gegiechel weer. Dan komt de aap uit de mouw. In de techniek staan deze symbolen voor een trekschakelaar en een wandcontactdoos. De rest van de les spreken we voor een keer over ‘trekschakelaar’ en ‘wandcontactdoos’.
Vorig jaar stonden we weer op die school, een vierdeklasser kwam naar me toe. ,,Jullie gaven die les over homo’s en respect. Met die trekschakelaar en de contactdoos.” De les was duidelijk niet alleen Peter en mij goed bijgebleven. Hopelijk is onze werkelijke boodschap ook overgekomen.
* Deze column verscheen eerder als 60 Seconden in IJmuider Courant en op ijmuidercourant.nl.